Loading presentation...

Present Remotely

Send the link below via email or IM

Copy

Present to your audience

Start remote presentation

  • Invited audience members will follow you as you navigate and present
  • People invited to a presentation do not need a Prezi account
  • This link expires 10 minutes after you close the presentation
  • A maximum of 30 users can follow your presentation
  • Learn more about this feature in our knowledge base article

Do you really want to delete this prezi?

Neither you, nor the coeditors you shared it with will be able to recover it again.

DeleteCancel

Make your likes visible on Facebook?

Connect your Facebook account to Prezi and let your likes appear on your timeline.
You can change this under Settings & Account at any time.

No, thanks

전통건설기술-한옥(완료)

중학교 기술·가정 교과 영역 우리나라의 전통 건설 기술
by

gh kim

on 30 August 2016

Comments (0)

Please log in to add your comment.

Report abuse

Transcript of 전통건설기술-한옥(완료)

태양의 남중 고도를 이용하여 한여름에는 뜨거운 햇볕이 건물 안에 드는 것을 막아 주고 한겨울에는 햇볕이 많이 들어와 따뜻하게 하였다.
처마
우리나라의 전통 난방 방식으로, 아궁이에 불을 때어 방바닥을 데운 후 방바닥에서 방출되는 열로 방 전체를 따뜻하게 한다. 열의 전도, 복사, 대류를 모두 이용한다.
온돌
한옥은 못을 사용하지 않고 나무에 홈을 파 맞물려 연결시켰다. 이는 못이 부식하거나 나무가 뒤틀리는 것을 방지하기 위해서이다.
기둥
벽의 모든 재료는 자연에서 온 것이다. 특히 흙은 습한 날씨에는 습기를 머금고, 건조한 날씨에는 습기를 내뿜는 가습기 역할을 한다.

흙과 짚
강회
대나무
나무+새끼줄
바닥에 기단을 쌓아 마당보다 높게 집을 지었는데, 이는 빗물이 넘치거나 바닥의 습기가 올라오지 않도록 하기 위해서이다.
기단
빗물이 오목한 길을 따라 바깥쪽으로 흘러내릴 수 있게 한다.
기와
- 방안의 온도 습도 조절
- 강렬한 햇빛을 막아 방안의 자연조명 역할
- 공기가 잩 통하여 자연환기
창호지
- 방과 방사이를 이어줌
- 땅에서 올라오는 습기, 먼지 열기를 막아붐
- 따뜻한 남부지방에서 발달
마루
Full transcript