Loading presentation...

Present Remotely

Send the link below via email or IM

Copy

Present to your audience

Start remote presentation

• Invited audience members will follow you as you navigate and present
  • People invited to a presentation do not need a Prezi account
  • This link expires 10 minutes after you close the presentation
  • A maximum of 30 users can follow your presentation
  • Learn more about this feature in our knowledge base article

Do you really want to delete this prezi?

Neither you, nor the coeditors you shared it with will be able to recover it again.

DeleteCancel

Make your likes visible on Facebook?

Connect your Facebook account to Prezi and let your likes appear on your timeline.
You can change this under Settings & Account at any time.

No, thanks

Onderweg! - Deel 3

Yarmouth - Hellevoetsluis
by

on 28 August 2015

Comments (0)

Please log in to add your comment.

Report abuse

Transcript of Onderweg! - Deel 3

Vakantie 2015 - Zeilreis Zuid-Engeland
Michel, Marije, Jasper en Julian gingen op vakantie, en namen mee... Tsuru, hun Dufour 36 Classic. Of was het andersom, en nam Tsuru hen mee?

In deze presentatie nemen wij jou mee!
Tocht 1:
Hellevoetsluis - Oostende
Tocht 2:
Oostende - Duinkerke
Tocht 3:
Duinkerke - Boulogne-sur-Mer
Tocht 4:
Boulogne-sur-Mer - Brighton
De tocht was verder prachtig, weer blauwer water, en prachtige krijtrotsen. Het waaide niet veel, maar we hadden er leuk op kunnen zeilen als we geen haast hadden. Met die weinige wind hadden we nu wel geluk, als het harder had gewaaid was het vastzittende zeil een veel groter probleem geweest.
Tocht 5:
Brighton - Cowes
Tocht 6:
Cowes - Buckler's Hard
Tocht 8a:
Yarmouth - Studland Bay
Tocht 8b:
Studland Bay - Brownsea Island
Dag 16 – vrijdag 7 augustus – Yarmouth – Studland Bay - Brownsea Island
Om 7 uur 's ochtends vertrokken richting Poole, waarna we al vlot met prachtig ochtendlicht en een flinke snelheid de Needles passeerden.
We passeerden 'Old Harry and his wife' toen we Studland Bay binnen voeren.
Waar het prachig was. En wit zag van de boten, we waren bepaald niet de enigen. We gingen voor anker.
Met het bijbootje naar het strand, lekker poedelen in zee. Een leuk gesprek met alweer een aardige Engelsman. En daarna lekker lunchen en chillen op de boot. Voor de hangmat waaide het toch wel wat hard...
Rond half 4 zijn we doorgevaren richting Poole. Ook hier weer veel meerboeien.
We gingen voor anker bij Brownsea Island, tegenover Poole. Lekker op het strandje en in het bos gespeeld. De jongens genoten, en wij ook. Wat heerlijk is het toch om zo voor anker te liggen!
Om 8 uur anker op om richting Lulworth Cove te gaan. Het was weer mooi weer. Kaap gerond, die je met slecht weer op 4 mijl afstand moet houden, maar met rustig weer en aflandige wind kun je hem op 50 meter passeren. Dat scheelt nogal. Lulworth Cove is een prachtige baai, maar we waren niet de enigen die dat wisten. Maakte de pret niet minder.
Dag 17 – zaterdag 8 augustus – Brownsea Island – Lulworth Cove
Vanaf de boot gezwommen, koud maar leuk!
Toen een flinke wandeling gemaakt, grote klim naar bovenop de rotsen, en daarna langs de andere kant terug, maar dat ging niet helemaal soepel. Na een avontuurlijke tocht door het bos, waarbij we een paar keer strandden op de achtertuinen van mensen, vonden we eindelijk weer de weg naar het openbare pad. De jongens hadden het wel gehad maar hebben toch goed volgehouden. Die hadden wel een ijsje verdiend! Michel haalde het bijbootje op aan de andere kant van de baai. Daarna nog even gezwommen. Heerlijk dagje!
Tocht 9:
Dover - Roompot
Tocht 14:
Roompot - Hellevoetsluis
Dag 18 – zondag 9 augustus – Lulworth Cove – Lymington
Na een rollerige nacht (de wind was gedraaid maar de golven nog niet) waren we op tijd wakker. Jasper en Michel gingen nog even met het bijbootje naar de kant om foto’s in het ochtendlicht te maken.
Whoehaa! Het was dat de vlag al uit was, anders was ie het gegaan. We hebben eind-de-lijk een tocht vrijwel het hele stuk kunnen zeilen. Deels op de Genua (het gewone voorzeil), deels op de Gennaker (het vrolijk gekleurde supergrote voorzeil) richting Lymington. Genieten!!

Hoewel we liever nog niet aan de terugreis waren begonnen, maakte dit veel goed!
In het zicht van de haven van Lymington maakten we het nog even spannend. We zaten nét naast de geul en de boot ging ineens niet meer voor- of achteruit. Bleken we vast te zitten… Gelukkig kwamen we vrij makkelijk los door wat heen en weer varen…
We waren inmiddels door onze voorraden heen en de supermarkt was al dicht, dus we 'moesten' wel uit eten. Met het bijbootje gingen we naar het centrum van Lymington. Daar kozen we met 3 tegen 1 (Jasper gaf de voorkeur aan friet) voor een Italiaan, die verrassend kindvriendelijk én lekker was. Drie keer raden wie er het meeste zat te smullen... :)
Dag 19 – maandag 10 augustus – Lymington
Een druilerige dag, waarop wij dachten even snel naar het stadje te gaan om te wassen, boodschappen te doen en te lunchen… Toen we aanlegden aan de tendersteiger begon het te regenen. En dat bleef het doen…

De jongens waren nogal in een enthousiaste bui en niet te houden, dus boodschappen zou Michel later even in zijn eentje doen. Een winkel en twee kinderen die door het dolle zijn is niet zo’n geweldige combinatie.

Door de regen terug naar het bijbootje, met de volle tassen schone, en soort van droge was. En hoera hoera, de motor startte weer niet. Het ging harder en harder regenen, en Michel maar roeien. Tot ook de houder van de peddel afbrak en er niet veel meer te roeien viel… Een Engelse boot was zo aardig ons een sleepje te geven naar Tsuru.
Wij waren inmiddels doorweekt want hadden geen regenkleding aan, zelfs geen jassen… De hele boot hing dus vol met natte kleding die niet droog wilde worden…
De douchefaciliteiten waren hier bijzonder. Je mocht gebruik maken van de douches van de zeilclub. Gemeenschappelijke douches, wel te verstaan. Wij namen de - wel af te sluiten - douche voor invaliden maar. Preutse Hollanders die we zijn.

Naast de haven lag een enorm zoutwaterzwembad. Helaas was het wat te fris om daar ook gebruik van te maken.

Maar we maakten nog wel een foto!
Dag 20 – dinsdag 11 augustus – Lymington – Portsmouth
Opnieuw een druilerig dagje. We startten rustig op en na de lunch zocht Marije met de jongens een speeltuin op (waar we het fijne bericht kregen dat ons nichtje Elena was geboren, gezond en wel!), terwijl Michel de boot klaarmaakte voor vertrek.
Een motortochtje 18 mijl naar Portsmouth. We hadden stroom mee, dus het schoot lekker op. Er was veel verkeer, grote veerboten, historische zeiljachten en mooie racejachten.
Deel 3: Yarmouth - Hellevoetsluis
Met de Spinnaker Tower in zicht voeren we Portsmouth binnen. We legden aan in de Gosport Marina, tegenover Portsmouth en met zicht op deze bijzondere toren. Een oud lichtschip deed dienst als toiletgebouw.
Een beetje hobbelig is het wel... We merkten al vaker dat ze passanten graag de golven laten opvangen, maar hier werd het wel heel bont gemaakt! De vele veerboten (en marineschepen) die hier aankomen en vertrekken zorgen regelmatig voor flinke golfslag.
Dag 21 – woensdag 12 augustus – Portsmouth
Een dagje op pad! Met de veerpont naar Portsmouth, en daar naar het zee aquarium (waar de jongens als een dolle doorheen sjeesden… ), en daarna naar het kasteel van Henry VIII.
's Avonds werden we verrast door een hele groep vogels (spreeuwen?) die neerstreken op verschillende boten, en daarna in enorme zwermen door de lucht vlogen. Indrukwekkend!
Dag 22 – donderdag 13 augustus – Portsmouth
Helaas harde wind uit de verkeerde richting, dus nog een dagje Portsmouth. Het regende de hele ochtend, dus we vermaakten ons op de boot. Daarna nog even met de veerpont naar Portsmouth, het winkelcentrum. Leuke attracties voor de heren en een lekkere pint.
Een telefooncel! Wasda?
Dag 23 – vrijdag 14 augustus – Portsmouth – Dover
Om 3 uur ’s nachts vertrokken voor onze langste tocht tot nu toe: 103 mijl naar Dover. Het was erg bewolkt en later mistig, dus heel donker. De jongens waren rond half 5 even aan het keten, maar na wat strenge woorden gingen ze toch weer slapen tot een uur of half 10. En Michel maar varen…
Het weer werd steeds beter, rond de middag ging de zon flink schijnen. Michel ging even 1,5 uur slapen, terwijl ik de wacht hield. Niet zo moeilijk, want er was nauwelijks een andere boot te zien en we hoefden alleen maar immer gerade aus. De jongens vermaakten zich goed, en waren zowaar ook erg lief voor elkaar
Aan het einde van de middag waren we in Dover. Slechts voor een paar uurtjes - we wachtten tot het tij ons goed gezind zou zijn. De stroming is hier sterk, makkelijk 4 knopen, dus die wil je niet tegen hebben. We bleven 5 uur, en dat betekende dat we de volle 30 pond mochten afrekenen - als je langer dan 4 uur bleef, dan moest dat, zo hebben ze hier besloten. Flauw.

We liepen wat over de boulevard en bewonderden het Dover Castle vanuit de verte.
Dag 24 – zaterdag 15 augustus – Dover – Roompot
Weer een lange tocht – om 23 uur vertrokken we. Flinke stroom mee, we moesten de Ferry nog even voor laten gaan maar dat kostte moeite! Daarna kon de motor uit! Tegen 12u ging Michel slapen en mocht Marije de wacht houden. We moesten nog een stukje deels stroom tegenvaren ivm een ondiepte, maar gingen toen al rond de 7,5 knoop. Toen we helemaal stroom mee konden zaten we rond de 10 knopen, op alleen de genua! Razendsnel door de donkere nacht. Weinig verkeer, dus het was eigenlijk een eitje, maar toch wel spannend. Af en toe wat regen. Om 3 uur mocht Michel het overnemen, toen werd het ook weer wat drukker omdat we in de buurt van de vaarroutes van de grote scheepvaart kwamen. De stroom ging ook weer tegenstaan, dus de topsnelheden waren er een beetje uit, rond de 5 knopen was het grotendeels.

Na 17 lange uren - en ons record, het vorige heeft nog geen dag gestaan- kwamen we aan in de Roompot. Onderweg hadden we nog even een kleine inzinking. De jongens waren hun beeldschermen - begrijpelijkerwijs - zat, maar door de golven wilde het lego'en ook niet zo. Julian was bekaf maar wilde niet slapen. Uiteindelijk lukte dat toch, en kon ook Marije nog even dutten.

Geen zin meer om te koken, dus de jongens kregen eindelijk hun Koos Konijn handpop bij het Roompot Kindermenu. Ze waren d'r blij mee!
Dag 25 – zondag 16 augustus – Roompot
Vooral Jasper had erg uitgekeken naar een verblijf in de Roompot. Hij wilde heel graag zwemmen namelijk! Dus dat deden we. Grappig genoeg hadden we aangeboden om 's avonds weer te gaan zwemmen, maar gaven de heren de voorkeur aan de computerspelletjes die in de entree van het zwembad stonden. Dat de wereld maar klein is bleek maar weer toen we Marije's achternicht Marjolein met haar gezin tegen het lijf liepen.
Dag 27: Maandag 17 augustus - Roompot - Hellevoetsluis
Time to go home. Heel vroeg in de ochtend vertrokken we richting onze thuishaven. Waar we bijna 4 weken lang getuurd hadden, zagen we nu ineens dolfijnen (bruinvissen), nog geen 10 men uit de haven. Prachtig! Het waren er zeker vier of vijf. Wat een mooie dieren. Verder was het een belabberd tochtje. Nare kurkentrekkergolven, en lang, lang wachten voor de sluis.
De thuishaven weer in zicht.
En daar was het weer zo belabberd dat we besloten snel in te pakken en naar huis te gaan. Woensdag kwamen we terug om de boot te poetsen - van binnen en buiten, dat was nodig.
Yarmouth - Studland Bay
Weer: 17 graden, regenachtig, NW 2-3, al snel 4-5
616,2 NM
101 uur en 52 minuten varen
Topsnelheid: 10,3 kts (bij Dover)