Loading presentation...

Present Remotely

Send the link below via email or IM

Copy

Present to your audience

Start remote presentation

  • Invited audience members will follow you as you navigate and present
  • People invited to a presentation do not need a Prezi account
  • This link expires 10 minutes after you close the presentation
  • A maximum of 30 users can follow your presentation
  • Learn more about this feature in our knowledge base article

Do you really want to delete this prezi?

Neither you, nor the coeditors you shared it with will be able to recover it again.

DeleteCancel

Make your likes visible on Facebook?

Connect your Facebook account to Prezi and let your likes appear on your timeline.
You can change this under Settings & Account at any time.

No, thanks

Adab Berpakaian Menurut Islam

No description
by

faraeiin shakroni

on 25 September 2012

Comments (0)

Please log in to add your comment.

Report abuse

Transcript of Adab Berpakaian Menurut Islam

Adab Berpakaian Menurut Islam Assalamuailaikum... Apakah itu Aurat? Aurat merupakan sesuatu yang WAJIB
ditutup sekali pun daripada pandangan
mahramnya sendiri... Bagi Lelaki Apakah aurat bagi lelaki dan wanita??? Aurat lelaki ialah antara pusat ke lutut.. Bagi Wanita Aurat wanita ialah seluruh tubuh
badan KECUALI tapak tangan,
tapak kaki dan muka.. Pendapat Pertama (MAzhab Maliki & Hanafi) Pendapat-II Saujana Islam Mengenai Aurat Seluruh badan melainkan
kedua-dua tapak tangan dan wajah
adalah aurat.. Pendapat Kedua (MAzhab Syafii & HAnbali) Seluruh badan termasuk
wajah adalah aurat dan wajib
ditutup Sumber: Uts Azhar Idrus Menutup Aurat atau Berfesyen??? Menutup perkara yang memalukan
atau sudah hilang malu? Maknatabarruj ialah apabila seorang wanita menampakkan perhiasan serta kecantikannya kepada lelaki. (Ibnu Manzur, Lisan al-Arab, jld:3, hlm:33). Ini bermaksud apa sahaja perbuatan seorang wanita dalam menghiasi wajahnya serta tubuhnya supaya dilihat oleh orang lelaki dan ia termasuk juga memperagakan fesyen pakaian. Kategori 1 Menutup aurat
dengan sempurna
kerana dia sedar bahawa itu
adalah perintah Allah SWT.
Menyedari bahawa hukum
menutup aurat itu wajib
serta memahami cara yang
betul dalam menutup aurat. Menutup aurat, tetapi tidak sempurna Kategori kedua Langsung tidak menutup aurat.. Kategori ketiga Antara alasan klise wanita enggan menutup aurat... Semua yang tutup aurat, confirm masuk syurga ke?

-Yang pasti, kalau tak tutup aurat, confirm masuk NERAKA..Nauzubillah Tudung labuh pun macam baik sangat. Buat dosa jugak. Mengumpat orang.

-Bila Iblis tak mahu ikut perintah Allah untuk bersujud kepada Adam, dia menyalahkan perintah Allah itu. “Apahal pulak aku kena sujud, aku lebih baik dan mulia”. Samalah seperti tudung. Tudung pula yang disalahkan, ” pakai tudung tak mestinya baik..bla…bla…bla…” Walau kami tak bertudung, kami tetap solat dan puasa.

-Apakah ibadat kau diterima? Kau yakin cuma dengan berpuasa sudah cukup untuk menjamin kau masuk syurga? Kami pakai seksi macam ni, sebab ikut arahan photographer/pengarah filem untuk disesuaikan dalam scene. (ayat artis)

-Sanggup patuh arahan mereka daripada patuh suruhan Allah? Bukan kami tak mahu menutup aurat, cuma masih belum sampai seru.

-Mati tidak mengenal usia. Tak takut ke mati dalam usia muda? Tak sempat nak bertaubat nanti. Cara Pemakaian SEBETULNYA dalam ISLAM ISLAM tidak menetapkan bentuk atau warna pakaian untuk dipakai, baik ketika beribadah atau di luar ibadat. Islam hanya menetapkan bahawa pakaian itu mestilah bersih, menutup aurat, sopan dan sesuai dengan akhlak seorang Muslim. Tutup aurat tu bagus tapi kami tidak mahu hipokrit kerana tidak ikhlas melakukannya.

-Kalau begitu kau sebenarnya memang hipokrit kerana tidak ikhlas beragama Islam. Koleksi-II Video
Mengenai Aurat
Full transcript