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ACP Frankfurt 04.06.2014

Vortrag im Jumeihrah-Hotel Ffm
by

Michael Klug

on 3 June 2014

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Transcript of ACP Frankfurt 04.06.2014

ACP-Meeting
Frankfurt
Bei derzeit über 500 intraoperative Anwendungen konnten
keinerlei ernsthafte Komplikationen
oder
unerwünschte Nebenwirkungen
gesehen werden!

Komplikationen

Intraoperativer Einsatz
Biomatrix CRD

Intraoperativer Einsatz
AMIC

ACP Abrechnung
IGEL

Behandlung von Knorpelschäden
vorläufige Ergebnisse

Behandlung von Knorpelschäden
Material und Methoden

Behandlung von Knorpelschäden
Achillodynie
Tendinitis der Patellasehne
Epikondylitiden
Isolierte MCL/ LCL-Läsionen an Knie und OSG
Muskelfaserrisse
Schulterverletzungen
Plantarfasziitis

Konservative Therapiefelder

Wissenschaftlicher Hintergrund

Ligamentization of Tendon Grafts Treated With an Endogenous Preparation Rich in Growth Factors:
Gross Morphology and Histology
Mikel Sánchez, M.D., Eduardo Anitua, M.D., Juan Azofra, M.D., Roberto Prado, Ph.D., Francisco Muruzabal, Ph.D., and Isabel Andia, Ph.D. Arthroscopy: The Journal of Arthroscopic and Related Surgery, Vol 26, No 4 (April), 2010: pp 470-480
Conclusions: The use of PRGF influenced the histologic characteristics of tendon grafts, resulting in more remodeling compared with untreated grafts. We have shown temporal histologic changes during the 6- to 24-month postoperative period of graft maturation, with newly formed connective tissue enveloping most grafts treated with PRGF
Comparison of Magnetic Resonance Imaging Findings in Anterior Cruciate Ligament Grafts With and Without Autologous Platelet-Derived Growth Factors
Fernando Radice, M.D., Roberto Yánez, M.D., Vicente Gutiérrez, M.D., Julio Rosales, M.D., Miguel Pinedo, M.D., and Sebastián Coda, M.D. Arthroscopy: The Journal of Arthroscopic and Related Surgery, Vol 26, No 1 (January), 2010: pp 50-57
Conclusions: ACL reconstruction with the use of PRPG achieves complete homogeneous grafts assessed by MRI, in 179 days compared with 369 days for ACL reconstruction without PRPG. This represents a time shortening of 48% with respect to ACL reconstruction without PRPG.
Platelet-Rich Plasma Versus
Focused Shock Waves in the Treatment of Jumper’s Knee in Athletes
Mario Vetrano, MD, Anna CastorinaMD, Maria Chiara Vulpiani, MD,
Rossella Baldini, PhD, Antonio Pavan, MD, and Andrea Ferretti, MD Investigation performed at the Sant’Andrea Hospital, Sapienza University of Rome, Rome, Italy. The American Journal of Sports Medicine, Vol. XX, 2013
Conclusion: Therapeutic injections of PRP lead to better midterm clinical results compared with focused ESWT in the treatment of jumper’s knee in athletes.







Wissenschaftlicher Hintergrund

Platelet-Rich Plasma or Hyaluronate in the Management of Osteochondral Lesions of the Talus
Omer Mei-Dan, Michael R. Carmont, Lior Laver, Gideon Mann, Nicola Maffulli and Meir Nyska. Am J Sports Med 2012 40: 534 originally published online January 17, 2012
Conclusion: Osteochondral lesions of the ankle treated with intra-articular injections of PRP and HA resulted in a decrease in pain scores and an increase in function for at least 6 months, with minimal adverse events. Platelet-rich plasma treatment led to a sig- nificantly better outcome than HA.
A Prospective Series of Patients with Chronic Achilles Tendinopathy Treated with Autologous-conditioned Plasma Injections Combined with Exercise and Therapeutic Ultrasonography
Victoria M. Deans, MBChB, MRCS (Eng), MSc 1, Alison Miller, MCSP 2, James Ramos, LMS, MD, PhD, FRCS (GEd), FRCS 1
1 Department of Trauma and Orthopaedics, Birmingham Heartlands Hospital, Birmington, United Kingdom 2 Department of Physiotherapy, Birmingham Heartlands Hospital, Birmingham, United Kingdom . JFAS (2012) 1-5
Conclusion:Our results showed statistically significant improvements in terms of pain, other symptoms, activities of daily living, sports activities and quality of life.
Effects of a Platelet Gel on Early Graft Revascularization after Anterior Cruciate Ligament Reconstruction
: A Prospective, Randomized, Double-Blind, Clinical Trial
M. Vogrina M. Ruprehta D. Dinevskib M. Hašpld M. Kuhtaa M. Jevseka
M. Kneževićc P. Rožmanc
Department of Orthopedic Surgery, University Hospital Maribor, and Faculty of Medicine, University of Maribor, Maribor, Blood Transfusion Center of Slovenia, Ljubljana, Slovenia; Special Hospital for Orthopedic Surgery Akromion, Krapinske Toplice, Croatia. Eur Surg Res 2010;45:77–85













Wissenschaftlicher Hintergrund

Nakagawa K, Sasho T, et al. :
Effects of autologous platelet-rich plasma on the metabolism of human articular chondrocytes.
Electronic poster presentation P181. International Cartilage Repair Society Meeting, Warsaw Poland, October
2007
.
Anitua E, Sanchez M, et al. :
Platelet-released growth factors enhance the secretion of hyaluronic acid and induce hepatocyte growth factor production by synovial fibroblasts from arthritic patients. Rheumatology. 2007;46(12):1769–72.
Kon E, Filardo G, Presti ML, Delcogliano M, Iacono F, Montaperto C, et al.:
Utilization of platelet-derived growth factors for the treatment of cartilage degenerative pathology. Bologna, Italy. Electronic poster presentation 29.3. International Cartilage Repair Society Meeting, Warsaw Poland, October
2007
.
Spreafico A, Chellini F, et al. :
Biochemical investigation of the effects of human platelet releasates on human articular chondrocytes.
J Cell Biochem.
2009
, Sep 03.
Sun Y, Feng Y , et al. :
The regenerative effect of platelet-rich plasma on healing in large osteochondral defects.
International Orthopaedics,
2009
, May 12.
Akeda K , An H, et al. :
Platelet-rich plasma stimulates porcine articular chondrocyte proliferation and matrix biosynthesis.
Osteoarthritis and Cartilage, Volume 14, Issue 12, pp 1272-1280,
2006
.
Molloy T, Wang Y, et al. :
The roles of growth factors in tendon and ligament healing. Sports Med ,
2003
;33 (5):381-94.
Sampson S, Mandelbaum B, et al. :
Platelet rich plasma injection grafts for musculoskeletal injuries : a review.
Curr Rev Musculoskelet Med.
2008
Dec; 1(3-4); 165 -174













Wissenschaftlicher Hintergrund

Wissenschaftlicher Hintergrund
Konservative Therapiefelder
Operative Therapiefelder
Komplikationen
Abrechnung


ACP- Therapie in der
orthopädisch - chirurgischen Praxis

Intraoperativer Einsatz
Perkutane Achillesehnennaht

Intraoperativer Einsatz
CMI

Intraoperativer Einsatz
Biomatrix CRD

Intraoperativer Einsatz
VKB-Teilruptur

Intraoperativer Einsatz
Meniskusnaht
Intraoperativer Einsatz
AMIC

Intraoperativer Einsatz
VKB-Ruptur

Intraoperativer Einsatz
VKB-Ruptur

Intraoperativer Einsatz
VKB-Ruptur

Intraoperativer Einsatz
VKB-Ruptur

Intraoperativer Einsatz
VKB-Ruptur

Intraoperativer Einsatz
VKB-Ruptur
Intraoperativer Einsatz

135,77 €

250 Blutentnahme 2,3 fach 4,20€
792 Hämofiltration 1,5 fach 38,47€
255 i.a. Spritze 2,3 fach 12,74€
267 med. Infiltration 2,3 fach 10,72€
290 Infiltration ghM 2,3 fach 16,09€
n.§10 Sachkosten DS pro Sitzung 53,55€

ACP-Abrechnung
privat

Bei derzeit über 7000 Anwendungen konnten
keinerlei ernsthafte Komplikationen
oder
unerwünschte Nebenwirkungen
gesehen werden!

Komplikationen

Behandlung von Knorpelschäden
vorläufige Ergebnisse

WOMAC-Score


Behandlung von Knorpelschäden
Material und Methoden

5-8 mT
50 Hz
30 Min

Pulsierendes Magnetfeldtherapie-System EMA 100 mit Ringspule


Behandlung von Knorpelschäden
Material und Methoden

113 Patienten ( Alter zwischen 22 und 73 Jahren )
Keine Instabilitäten oder gröbere Beinfehlstellung
Alle nach einem operativen Eingriff ( Meniskus, FGK, Knorpelschäden)
Knorpelschäden Grad 3 jeder Größe und Grad 4 bis 10 mm Durchmesser
27 Patienten mit ACP-Therapie und 31 Patienten mit ACP-Therapie inclusive pulsierender Magnetfeldbehandlung , 25 Patienten mit isolierter pulsierender Magnetfeldbehandlung und 29 Patienten ohne weitere Therapie.
Abstand zum Eingriff 3 Wochen
1x wöchentlich über 4 Wochen = 4 Injektionen
Magnetfeldtherapie 30 Minuten vor der Injektion oder isoliert ohne Injektion
Alle mit 6x Physiotherapie innerhalb der ersten 3 postoperativen Wochen
Nachbeobachtungszeitraum 9 Monate
WOMAC-Score und VAS 3 Wochen postoperativ und nach 3, 6 , 9 Monaten


Behandlung von Knorpelschäden
Studiendesign

entdeckte 1942 den Nerve Growth Factor und erhielt mit Ihrem Kollegen Stanley Cohen 1986 den Nobelpreis für Medizin

Wissenschaftlicher Hintergrund

Intraoperativer Einsatz
Rotatoremanschettenruptur

Intraoperativer Einsatz
CMI

Intraoperativer Einsatz
Biomatrix CRD

Intraoperativer Einsatz
Biomatrix CRD

Intraoperativer Einsatz
HKB-Teilruptur

Intraoperativer Einsatz
Meniskusnaht

Therapie: bis zu 5 Injektionen abhängig von der Symptomatik alle 2-3 Tage
Diagnostik: US-Kontrolle empfehlenswert ggf. MRT
Technik:

Repeated Platelet Concentrate Injections Enhance Reparative Response of Microfractures in the Treatment of Chondral Defects of the Knee
: An Experimental Study in an Animal Model
Giuseppe Milano, M.D., Laura Deriu, M.D., Eraldo Sanna Passino, D.V.M., Gerolamo Masala, D.V.M., Andrea Manunta, M.D., Roberto Postacchini, M.D., Maristella F. Saccomanno, M.D., and Carlo Fabbriciani, M.D. Arthroscopy: The Journal of Arthroscopic and Related Surgery, Vol 28, No 5 (May), 2012: pp 688-701
Conclusions: Five repeated local injections of autologous conditioned plasma after microfractures in the treatment of full-thickness cartilage injuries promoted a better and more durable reparative response than isolated microfractures, although they did not produce hyaline cartilage.



Corticosteroids and Local Anesthetics Decrease Positive Effects of Platelet-Rich Plasma
: An In Vitro Study on Human Tendon Cells
Bradley Carofino, M.D., David M. Chowaniec, B.S., Mary Beth McCarthy, B.S.,
James P. Bradley, M.D., Steve Delaronde, M.P.H., M.S.W., Knut Beitzel, M.D.,
Mark P. Cote, P.T., D.P.T., Robert A. Arciero, M.D., and Augustus D. Mazzocca, M.S., M.D.
Arthroscopy: The Journal of Arthroscopic and Related Surgery, Vol 28, No 5 (May), 2012: pp 711-719
Conclusions: The addition of either anesthetics or corticosteroids to PRP resulted in statistically significant decreases in tenocyte proliferation and cell viability. These results suggest that incorporation of anesthetics or corticosteroids, either alone or in combination, with PRP injection may compromise the potentially beneficial in vitro effects of isolated PRP on tendon cells and compromise cell viability at the site of tendon injury.





von
M.L. Klug
Werneck


Die ACP-Therapie
im orthopädisch-chirurgischen operativen Praxisalltag
mit
Anwendungsempfehlungen

Intraoperativer Einsatz :
Xenotransplantat bei Z.n. 4 maligem VKB-Ersatz
und medialem Schlitten
46 Jähriger Patient

Intraoperativer Einsatz
CMI
Intraoperativer Einsatz
Biomatrix CRD
13 Monate p.o.

Intraoperativer Einsatz
Meniskusnaht

Intraoperativer Einsatz
AMIC

Subkutanes Bupivacaindepot
und
ACP-Injektion


Behandlung von Knorpelschäden
Material und Methoden

Intraoperativer Einsatz
Biomatrix CRD

Rita Levi-Montalcini
Das Schmankerl:
frische VKB-Ruptur
Patient 27 Jahre alt
... nach 6 Monaten und 6 ACP-Injektionen in den ersten 6 Wochen
Vielen Dank
für Ihre Aufmerksam-
keit !
...der Weg ist noch weit, aber das Ziel zeichnet sich bereits klar ab...
ACP-Therapie ...
Knorpelschäden
Material und Methoden :
Studiendesign
113 Patienten
( Alter zwisc
hen 22 und
73 Jahren , 58 Frauen und 55 Männer )
Keine
Instabilitäten oder gröb
ere Beinfehlstellung
Alle nach einem operativen Eingriff
( Meniskus,
FGK, Knorpelschäden )
Knorpelschäden Grad III n.O. und Grad IV
bis 1cm2
27 Patienten mit ACP-Therapie
31 Patienten mit ACP-Therapie inclusive 20 Minuten
Magnetfeldtherapie
25 Patienten mit 20 Minuten Magnetfeldtherapie
29 Patienten ohne weitere Therapie
Abstand zum Eingriff 3 Wochen
ACP-Injektion / Magnetfeldtherapie 1x wöchentlich über 4 Wochen
Alle 6x Physiotherapie innerhalb der ersten 4 postoperativen Wochen
Nachbeobachtungszeitraum 9 Monate
WOMAC-Score und VAS nach 3 Wochen und 3, 6 und 9 Monaten
AMIC 3 Jahre p.o.
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