Loading presentation...

Present Remotely

Send the link below via email or IM

Copy

Present to your audience

Start remote presentation

  • Invited audience members will follow you as you navigate and present
  • People invited to a presentation do not need a Prezi account
  • This link expires 10 minutes after you close the presentation
  • A maximum of 30 users can follow your presentation
  • Learn more about this feature in our knowledge base article

Do you really want to delete this prezi?

Neither you, nor the coeditors you shared it with will be able to recover it again.

DeleteCancel

Make your likes visible on Facebook?

Connect your Facebook account to Prezi and let your likes appear on your timeline.
You can change this under Settings & Account at any time.

No, thanks

ini SANGAT kool!

No description
by

nurul mahfuzah

on 27 December 2013

Comments (0)

Please log in to add your comment.

Report abuse

Transcript of ini SANGAT kool!

Budapest
San
Francisco
Peristiwa yg menggambarkan kelemahan Khalifah Mu’tassim:
“Salah seorang menteri khalifah keluar bertemu dgn Hulagu. Menteri tersebut membawa berita drpd Hulagu iaitu Hulagu membenarkan Khalifah Mu’tassim utk memerintah Iraq apabila beliau bersetuju utk menghadap Hulagu. Khalifah dan anaknya bertemu tentera Hulagu. Hulagu kemudiannya menyuruh Khalifah memanggil semua pegawai kerajaan dan para ulamak utk menemui Hulagu. Setelah mereka datang ke tentera Mongol, kesemua mereka dipancung. Hulagu sekali lagi mengarahkan khalifah, mengeluarkan arahan perletakan senjata kepada semua penduduk Baghdad. Khalifah Mu’tassim sekali lagi hanya menurut perintah. Akhirnya berlakulah pembunuhan beramai-ramai penduduk Baghdad oleh tentera Monggol termasuklah wanita dan kanak-kanak. 750000-1000000 orang Islam disembelih di Baghdad…”
“Keesokkannya pada 656H, Hulagu memasuki Baghdad bersama Khalifah. Hulagu berkata: “Kami adalah tetamu, berikanlah kami sesuatu hadiah.” Khalifah yang ketakutan menghadiahkan Hulagu harta yang banyak sekali. Apabila beliau meminta makanan, Hulagu memberikannya hartanya. Khalifah berkata: “Bagaimana aku mahu memakannya?” Hulagu membalas: “Kenapa tidak kau membelanjakan benda yg tidak boleh engkau makan ini utk menyelamatkan rakyatmu dan utk tentera yg berjuang menyelamatkan kerajaanmu?”
Serangan berlaku pada 656H/1258M, tatkala umat Islam berada di kemuncak kegemilangan Kerajaan Abbasiyyah.
Kaum Monggol terkenal dgn kehebatan mereka berperang.
Mereka tinggal secara nomad
Tidak mempunyai pembangunan tamadun
Golongan wanita turut serta berperang
Dalam peperangan, mereka membunuh sesiapa sahaja termasuklah wanita, orang tua dan kanak-kanak.
Serangan Monggol: Kemusnahan Baghdad
Perang Salib bermula pada 1095-1291M.
9 siri Perang Salib, ada kala Islam menang, ada kalanya kalah.
Baitul Maqdis berada di bawah kerajaan Kristian (490-588H)
Salahudding Al-Ayyubi berjaya dlm Peperangan Hittin (583H/1187M). Pada tahun 588H, Salahuddin membebaskan semula Baitul Maqdis.
Video: Salahuddin Perang Hittin
King Louis IX (raja Perancis) ditangkap pasa 1249M dan dikurung di dalam Baitul Luqman, di Mansuro, Mesir. Akhirnya dibebaskan dgn penukaran emas sebarat tubuhnya. Setelah melihat sendiri kehidupan masyarakat Islam, dia membuat kesimpulan: Umat Islam tidak boleh dijatuhkan dgn kekuatan material semata-mata, mereka perlu dijauhkan daripada Islam.
Perang Salib
Penubuhan Universiti
Andalus: Universiti Cordoba 968M (begitu juga di Seville, Malaga, Lisbon dan Toledo)
Mesir: Universiti Al-Azhar 988M (Universiti2 di Eropah hanya bermula pada 1088 Universiti Bologna, 1150 Universiti Paris dan 1167 Oxford University)
Ilmu Hadith
Pada zaman pemerintahan Khalifah Al-Makmun (813-833M)
Institusi perterjemahan dan pengumpulan (Baitul Hikmah)
Buku-buku dikumpul dari Rome, Greek, Parsi, Mesir, India dan China utk diterjemahkan ke dlm bahasa Arab. Perterjemah2 diberi ganjaran emas/perak seberat buku yg diterjemahnya.
Kesannya, lahir tokoh2 Islam yg mahir dlm bidang ilmu, ie Ibn Battutah –ilmu Geografi (1304-1369M)
Dlm bidang astronomi, org Islam berjaya mengira ukur lilit bumi sebelum manusia pernah membuat ekspedisi mengelilingi bumi
Dengan adanya teknologi pembuatan kertas (794M) dari China, ilmu dapat disebarkan dgn mudah dan murah.
Video: 1001 Muslim Inventions
Perkembangan Tamadun
ZAMAN KEEMASAN
Intro
Era Abbasiyyah bermula pada 750-1265M
Dipecah kpd 2 zaman: Zaman Keemasan dan Zaman Kejatuhan
Kerajaan diasaskan oleh Abu Al-Abbas Abdullah dan berpusat di Kota Baghdad (Iraq).
Objektif:
Perubahan yg dibawa oleh TI dlm Era Abbasiyyah.
Aspek ilmu pengetahuan, sosial, politik, dan ekonomi.
Islam menjadi UA, Islam menjadi rujukan dunia
ZAMAN KEJATUHAN
Aku dah 22 tahun…mende je aku dh buat…bukak buku je ada laaa….
Sistem pendidikan
Zaman Kejatuhan
Zaman Keemasanzaman keemasan
Islam menjadikan kita hebat!
Era Abasiyyah Tamadun Islam
Sains dan Falsafah
850M
780M
Imam Ahmad
Imam Syafie
Imam Malik
767M
Imam Abu Hanifah
699M
Perkembangan ilmu pengetahuan
Diniyah
Ilmu Fiqh
Apa ni derrrr, gua minta mata kerbau, lu bagi dadar lak…
Bibit kejatuhan Islam – telur putih/kuning, apabila jihad ditinggalkan
Video: Hulagu Khan - The Massacre
Soalan: Sistem pendidikan kita bagaimana???Sultan Muhamad al-Fateh, 21 tahun dah buka Constantinople
KELEMAHAN IMAN
Cintakan dunia takut mati
1. Tidak meneruskan islah yang dilakukan Umar bin Abdul Aziz, malah melakukan yang sebaliknya
2. Kezaliman
3. Tenggelam dalam syahwat
4. Tidak melaksanakan syura
5. Sistem pemerintahan secara warisan
Pemberontakan menentang kerajaan
Persengkataan antara sesama Bani Umaiyah
JATUHNYA KERAJAAN UMAYYAH…….
UMAR BIN ABD AZIZ

Perasan…..keduniaan dan kemewahan sdg bermaharajalela……org dh malas nk pg perang….
Org dh start nk beli brg2 duniawilah…leka…lalai…..

Kepercayaan dh lemah…..even …..XTAHU ARAK tu HARAM…

So UMAR cuba utk pulihkan balik keadaan….

Sbb pada UMAR dosa2 kecil= KEHANCURAN

Sbg PEMIMPIN UMAT....dia berusaha untuk buat banyak pembaikpulihan




ANTARANYA………………
PERLUASAN BESAR BESARAN
Under Musa b Nusair dan Tariq b Ziyad

EKSPEDISI ke BENUA EROPAH

BEAR IN MIND………….
Keadaan di SEPANYOL ketika tu

Under RAJA GOTHIC yg sgt ZALIM
Rogol, rompak, penindasan
MISI ANDALUS
Tahu macam mana PERLUASAN kuasa Islam

DAKWAH berkembang

Tgk CONTOH pentadbiran yg berasaskan hukum Islam
BANI UMAYYAH?
Kena Tahu Pasal
KENAPA
APA PERASAAN semua org?
Tahu macam mana Islam tersebar

Tahu ciri-ciri insan yang mengikut suruhan Allah SWT
Highlights pada PEMIMPIN 2 YG BERTAQWA

Merasa BANGGA/IZZAH dalam diri kerana ISLAM pernah HEBAT di mata DUNIA dengan KEMPIMPINAN mereka
KHULAFA?
Kena Tahu Pasal
KENAPA
KHULAFA AR-RASYIDIN
KOTA DAMSYIK
TARIQ B ZIYAD

MISI UTAMA – sebarkan Islam –rahmat dan keadilan

Fought with King Roderick’s army….King tu mati

TARIQ – bahagikan tentera to few groups
Cordoba
Malaga
Granada
Toledo

Rakyat menyerah diri… sbb dh x tahan dgn segala penindasan
Bani Umayyah
Peluasan kuasa dan dakwah
750M
661M / 41H
Menguasai utara Afrika, Sepanyol, dan Khurasan
Percubaan menawan kota Constantinople
Berpusat di Damsyik (91 tahun)
VIDEO
JIWA KHALIFAH UMAR AL-KHATTAB
Memerintah selama 10 tahun, 6 bulan, dan 4 hari

Meninggal dunia pada Zulhijjah, 23 hijrah (63 tahun)

Ditikam Abu Lu’Luah; Majusi berbangsa Parsi
Abu Bakar meninggal dunia pada bulan Jamadil Akhir tahun ke-13 Hijrah di usia 63 tahun.

Memerintah selama 2 tahun, 3 bulan dan 3 hari.
VIDEO: Death of Abu Bakar
Pemerintahan Abu Bakar RA berjalan dengan lancar – AMAN & MAKMUR
Umar – jadi hakim –
“ Hai Abu Bakar, ambillah kembali tugas ini dariku.
Aku makan dari yang haram.
Aku menerima gaji dari Baitul Mal tanpa bekerja”
AFGHANISTAN
SG OXUS
KHURASAN
TUNISIA
Start SISTEM MONARKI

Khalifah Muawiyah – lantik anaknya – YAZID –reason- Perpaduan umum – keputusan TETAP dibuat BERSAMA2

PERKEMBANGAN Islam

Masa time UTHMAN RA dgn ALI RA –stop sekejap- then sambung balik misi-
Abdullah Bin Saba’ memulakan api pemberontakan sehingga mencetuskan penentangan terhadap Ali.

Ali di bunuh oleh Abdullah b Muljam
Saidatina Aishah, Zubair dan Talhah ke Basrah untuk mengelakkan dari berlaku perpecahan

Peperangan terjadi antara Thalhah dan Zubair dan Saidina Ali.
1st Kanak2 yg masuk Islam-
8 tahun
Tinggal bersama Rasulullah SAW dari kecil
Kuat membela Islam
Ali b. Abi Talib b Abdul Mutalib b Hashim b Abdul Manaf.
Lahir -602 M
Muda 32 tahun dari Rasulullah
PERANG
JAMAL
PERANG
SIFFIN
ASAL/
KETURUNAN/
TEMPAT LAHIR
Perhimpunan
AL-QURAN
-terdorong dr kematian para huffaz
-arah Zaid b Tsabit himpun ayat Quran dr
Pelepah kurma, kulit binatang dan hafalan
SYAM
-pusat kerajaan Romawi
-perang Yarmuk -
PARSI
-musuh Islam-hasut org Badwi
-hantar batalion-hapuskan pemberontakan
-diketuai-Muthana b Harithah-dibantu-
Khalid Al-Walid
Murtad
Nabi palsu
X mahu bayar zakat
PROSES PEMBERSIHAN
Isra’ Mikraj
Baginda dipanggil gila
Perjanjian
Hudaibiyah
Berat sebelah dan tertindas
As-Siddiq –
Percaya dan sokong Rasulullah 200%
Dermawan
Abu Bakar b Abu Kuhafah
Bani Taim b Murah
Malaikat pun berasa malu
Dgn Uthman
Adab Rasulullah SAW bersama sahabat2 yg lain
Fitnah – org Yahudi
Abdullah b Saba’
Sebar berita ttg iraq dan Syam
Akhirnya
Uthman dikepung dan dibunuh
Morocco
Tunisia
Algeria
Libya
Afghanistan
Cyprus
-Tubuh ANGAKATAN LAUT
Pertama di bwh pimpinan Muawiyah
-Bukukan AL-QURAN
-Besarkan
MASJID NABAWI
-Luaskan dakwah
Islam ke seluruh
Pelusuk
Empayar Islam
Al- Ghani
Saudagar
terkaya
Derma duit, unta, keldai
Beli telaga air org Islam bole guna
Zunnurain
kahwin dgn 2 org puteri Rasulullah
RUQAYYAH & UMMI KALTHUM
Uthman b. Affan b. Abul As
Bani Umayyah
Golongan bangsawan –tetap kena seksa
Pemerintahan plg lama- 12 thn
CERITA BEST
ZAMAN
KEAMANAN
ZAMAN
FITNATUL-KUBRA
GELARAN
ASAL/
KETURUNAN/
TEMPAT LAHIR
ALLAHUAKBAR!! ALHAMDULILAH….
BALUKISTAN
FERGHANA
SAMARKAND
KHAWARIZM
BUKHARA
BALKH
CUBAAN DEMI CUBAAN – tapi terpaksa retreat back

Perluasan ke sebelah timur plak…..
Berjaya tawan
KONSTANTINOPEL
Menyamar sbg rakyat biasa
Mas Kahwin
Hukum ank Amru
Hasil kutipan zakat
Kepung Kota Ilia’
Susah nk masuk-security ketat
Paderi tahu ada seorang pemuda yg akn
menakluk
Abu Ubaidah Al-Jarrah
Jumpa paderi-tulis
Surat kat Umar datang
Akhirnya
PERJANJIAN UMARIAH
Homs
Ardan
Damascus
Syria
641 M
MESIR
(Amru Al-Ash)
IRAQ
(Saad b. Abi Waqas)
635M
Berjaya membuka kawasan2 baru
CERITA BEST
KEPIMPINAN/
KWSN
PENAKLUKAN
GELARAN
ASAL/
KETURUNAN/
TEMPAT LAHIR
Al-Farouq
Membezakan yang hak dan yang batil
Umar b. Al-Khattab b. Naufal b.
Abdul Uzza b. Rabah
Lahir- 583M
Keturunan-Bani Adi

BERANI TEGAS ADIL
PEMBEBASAN
AL-QUDS
Sistem pos
Kelengkapan kuda
Upgrade senjata
Cetak mata wang
Professional
Muawiyah b Abu Sufian
Abd Al-Malik Ibn Marwan
Bahasa Arab sbg bahasa rasmi
Al-Walid Ibn Abd Al-Malik
Pusat rawatan utk
org cacat

Transport network

Masjid

Malls
JOM TENGOK PETA DUNIA
Analogi Telur
alat dan matlamat?
Pembubaran Khalifah
Afrika Utara dan Syria-Perancis
Libya-Italy
Mesir, Sudan, India-Inggeris
Palestin-Inggeris-Israel
Turkistan-Rusia
Nusantara-British, Belanda, Portugis
3 Mac 1924
Sultan diturunkan takhta secara paksa
Pensyaratan Curzon (24 Julai 1923)

Turki mesti menghapuskan khalifah Islamiah serta mengusir khalifahnya dan merampas semua hartanya

Turki mesti berjanji untuk menghalang setiap gerakan yang membela tertegaknya pemerintahan Khalifah.

Turki mesti memutuskan hubungannya dengan dunia islam

Turki mesti menerapkan undang-undang sekular yang dipanggil undang-undang civil untuk menggantikan syariat islam.
Penggulingan
Khalifah Terakhir

“Aku tidak akan melepaskan walaupun segenggam tanah ini kerana ianya bukan milikku, ianya hak ummat Islam. Umat Islam telah berjihad demi kepentingan tanah ini dan mereka telah menyiraminya dengan darah mereka. Yahudi boleh simpan wang dan harta mereka. Jika Daulah Islamiah dimusnahkan pada suatu hari, maka mereka boleh mengambil Palestin tanpa membayar harganya. Tetapi sementara aku masih hidup, aku lebih rela menusuk pedang ke tubuhku daripada melihat tanah Palestin dikhianati dan dipisahkan daripada Daulah Islamiah. Ianya adalah sesuatu yang tidak akan berlaku, aku tidak akan memulakan pemisahan tubuh kami selagi kami masih hidup".

Sultan Abdul Hamid 2

"Katakan kepada Yahudi biadap itu, hutang negara Uthmaniah bukan sesuatu yang memalukan. Perancis menpunyai hutang dan itu tidak menjejaskannya. Al-Quds menjadi sebahagian daripada tanah Islam semasa Umar bin Al-Khattab menakluk bandar itu dan aku tidak akan mencatat sejarah yang memalukan dengan menjual tanah suci kepada Yahudi dan mengkhianati tanggungjawab dan kepercayaan rakyat. Yahudi boleh simpan wang mereka. Pemerintah Uthmaniah tidak akan berlindung di dalam istana yang dibuat dengan wang musuh-musuh Islam.”

-Sultan Abdul Hamid 2
Hutang 23 juta pound emas Britain
230 juta Franc emas - tentera laut Uthmani bagi melindungi khalifah
pinjamkan 35 juta lira emas tanpa faedah - memakmurkan daulah Uthmani
Tukaran:
membenarkan Yahudi melawat Palestin bila-bila masa sahaja yang mereka suka dan boleh menetap di sana selama mana yang mereka mahu.
TAWARAN 1
Muktamar Zionis pertama (1897)
Pemberontakan Arab
Gerakan Turki Muda (Mustafa Kamal)-Perhimpunan Kebangsaan
Nasionalisme
Ideologi barat
Sekularisme
Sistem khalifah yang tak relevant
Dasar Pecah dan Perintah
Kejatuhan Khalifah Uthmaniah
“Allah menjanjikan orang-orang beriman dan beramal soleh dari kalangan kamu bahawa ia akan menjadikan mereka khalifah-khalifah yang memegang kuasa pemerintahan di bumi, sebagaimana ia telah menjadikan orang-orang yang sebelum mereka ; khalifah-khalifah yang berkuasa; dan ia akan menguatkan dan mengembangkan agama mereka yang telah diredhai-Nya untuk mereka; dan ia juga akan menggantikan bagi mereka keamanan setelah mereka mengalami ketakutan. Mereka terus beribadat kepadaKu dengan tidak mempersekutukan sesuatu yang lain denganKu. Dan (ingatlah) sesiapa yang kufur ingkar sesudah itu, maka mereka itulah orang yang derhaka”

(An-Nur:55)
Islambul-perluasan kuasa ke barat laut
Abdurrahman Al Ghafiqi vs Charles Matel.
Yazid 2 (Italy)
Salim
(Syiah+Farsi-Iraq)
Khalifah (923H/1517M)
Sultan Suleiman Al-Qanuni
Kegemilangan Uthmaniah
Dipegang kuasa Byzantine
29 siri kempen pembebasan dari zaman
Umaiyah, Abasssiah, Uthmaniah gagal (+/-800 tahun)
Abu Ayyub Al-Ansari
6 April 1453- serangan ke atas Constantinople.
Konstantinople ada benteng di sekitarnya.
Di selatannya dilindungi pelaut Genoa.
Di timurnya di sekat oleh rantai besi merentasi Golden Horn.

video sutan fateh
Pembukaan Constantinopole
Sultan Murad 2
Didikan islam yang kuat: Syeikh Shamsuddin Al-Wali
Kuasai pelbagai bahasa (7)
Ilmu pentadbiran negara (12 tahun)
Ilmu perang dan jihad
Sultan Muhammad Al-Fateh

Empayar Byzantine-Sultan Saljuk
Jeneral Uthman
Urkhan
Konstantinopole
Eropah timur
Khalifah Uthmaniah
(1299-1923)

Serangan Monggol
Kebangkitan Eropah (sekular)
Berdirinya Khalifah Uthmaniah (Abassiah-Salim)
Peristiwa penting
Era Uthmaniah








Khalifah Uthmaniah
hip hop nasheed 1924
Telah berlalu
….waktu tidurmu….

Negara-negara Islam berpecah-pecah.
Bersekutu dengan orang kafir demi kuasa
Pembunuhan umat Islam di Andalus
Penghapusan jejak Islam di Andalus
Kejatuhan Andalus



Theodor Hertzl (ketua gerakan Zionis) -
membeli Palestin daripada Sultan Abdul Hamid dengan harga 150 juta pound sterling

Tukaran:
Palestin
TAWARAN 2
Telur dan matlamat?
Pembubaran Khalifah
Afrika Utara dan Syria-Perancis
Libya-Italy
Mesir, Sudan, India-Inggeris
Palestin-Inggeris-Israel
Turkistan-Rusia
Nusantara-British, Belanda, Portugis
3 Mac 1924
Sultan diturunkan takhta secara paksa
Pensyaratan Curzon (24 Julai 1923)
Turki mesti menghapuskan khalifah Islamiah serta mengusir khalifahnya dan merampas semua hartanya
Turki mesti berjanji untuk menghalang setiap gerakan yang membela tertegaknya pemerintahan Khalifah.
Turki mesti memutuskan hubungannya dengan dunia islam
Turki mesti menerapkan undang-undang sekular yang dipanggil undang-undang civil untuk menggantikan syariat islam.
http://www.youtube.com/watch?v=Stp4HacxQp0
Penggulingan
Khalifah Terakhir

“Aku tidak akan melepaskan walaupun segenggam tanah ini kerana ianya bukan milikku, ianya hak ummat Islam. Umat Islam telah berjihad demi kepentingan tanah ini dan mereka telah menyiraminya dengan darah mereka. Yahudi boleh simpan wang dan harta mereka. Jika Daulah Islamiah dimusnahkan pada suatu hari, maka mereka boleh mengambil Palestin tanpa membayar harganya. Tetapi sementara aku masih hidup, aku lebih rela menusuk pedang ke tubuhku daripada melihat tanah Palestin dikhianati dan dipisahkan daripada Daulah Islamiah. Ianya adalah sesuatu yang tidak akan berlaku, aku tidak akan memulakan pemisahan tubuh kami selagi kami masih hidup".

Sultan Abdul Hamid 2



Theodor Hertzl (ketua gerakan Zionis) -membeli Palestin daripada Sultan Abdul Hamid dengan harga 150 juta pound sterling

Tukaran:
Palestin
TAWARAN 2

"Katakan kepada Yahudi biadap itu, hutang negara Uthmaniah bukan sesuatu yang memalukan. Perancis menpunyai hutang dan itu tidak menjejaskannya. Al-Quds menjadi sebahagian daripada tanah Islam semasa Umar bin Al-Khattab menakluk bandar itu dan aku tidak akan mencatat sejarah yang memalukan dengan menjual tanah suci kepada Yahudi dan mengkhianati tanggungjawab dan kepercayaan rakyat. Yahudi boleh simpan wang mereka. Pemerintah Uthmaniah tidak akan berlindung di dalam istana yang dibuat dengan wang musuh-musuh Islam.”

-Sultan Abdul Hamid 2
Hutang 23 juta pound emas Britain
230 juta Franc emas - tentera laut Uthmani bagi melindungi khalifah
pinjamkan 35 juta lira emas tanpa faedah - memakmurkan daulah Uthmani
Tukaran:
membenarkan Yahudi melawat Palestin bila-bila masa sahaja yang mereka suka dan boleh menetap di sana selama mana yang mereka mahu.
TAWARAN 1

Negara-negara Islam berpecah-pecah.
Bersekutu dengan orang kafir demi kuasa
Pembunuhan umat Islam di Andalus
Penghapusan jejak Islam di Andalus
Kejatuhan Andalus
“Allah menjanjikan orang-orang beriman dan beramal soleh dari kalangan kamu bahawa ia akan menjadikan mereka khalifah-khalifah yang memegang kuasa pemerintahan di bumi, sebagaimana ia telah menjadikan orang-orang yang sebelum mereka ; khalifah-khalifah yang berkuasa; dan ia akan menguatkan dan mengembangkan agama mereka yang telah diredhai-Nya untuk mereka; dan ia juga akan menggantikan bagi mereka keamanan setelah mereka mengalami ketakutan. Mereka terus beribadat kepadaKu dengan tidak mempersekutukan sesuatu yang lain denganKu. Dan (ingatlah) sesiapa yang kufur ingkar sesudah itu, maka mereka itulah orang yang derhaka”

(An-Nur:55)
Islambul-perluasan kuasa ke barat laut
Abdurrahman Al Ghafiqi vs Charles Matel.
Yazid 2 (Italy)
Salim
(Syiah+Farsi-Iraq)
Khalifah (923H/1517M)
Sultan Suleiman Al-Qanuni
http://www.youtube.com/watch?v=JZDe9DCx7Wk
Kegemilangan Uthmaniah
Dipegang kuasa Byzantine
29 siri kempen pembebasan dari zaman
Umaiyah, Abasssiah, Uthmaniah gagal (+/-800 tahun)
Abu Ayyub Al-Ansari
6 April 1453- serangan ke atas Constantinople.
Konstantinople ada benteng di sekitarnya.
Di selatannya dilindungi pelaut Genoa.
Di timurnya di sekat oleh rantai besi merentasi Golden Horn.

http://www.youtube.com/watch?v=FBoBgbiw3AM
Pembukaan Constantinopole
Sultan Murad 2
Didikan islam yang kuat: Syeikh Shamsuddin Al-Wali
Kuasai pelbagai bahasa (7)
Ilmu pentadbiran negara (12 tahun)
Ilmu perang dan jihad
Sultan Muhammad Al-Fateh

Empayar Byzantine-Sultan Saljuk
Jeneral Uthman
Urkhan
Konstantinopole
Eropah timur
Khalifah Uthmaniah
(1299-1923)

Serangan Monggol
Kebangkitan Eropah (sekular)
Berdirinya Khalifah Uthmaniah (Abassiah-Salim)
Peristiwa penting
Era Uthmaniah








Khalifah Uthmaniah

http://www.youtube.com/watch?v=UfKkDyCww_Q
Telah berlalu
….waktu tidurmu….
Muktamar Zionis pertama (1897)
Pemberontakan Arab
Gerakan Turki Muda (Mustafa Kamal)-Perhimpunan Kebangsaan
Nasionalisme
Ideologi barat
Sekularisme
Sistem khalifah yang tak relevant
Dasar Pecah dan Perintah
Kejatuhan Khalifah Uthmaniah
Soalan:
Apa rujukan dunia sekarang?
Apa kelebihan menjadi UA?
maka jadi USTAZIATUL ALAM
hmmmmmm.....
Full transcript