No, thanks

Boganmeldelse: En - To - Tre - NU

No description

Jens Krogh

on 4 January 2013

Transcript of Boganmeldelse: En - To - Tre - NU

Personer: Jeppe er bogens hovedperson. Han er 17 år, 195 centimeter og et naturtalent til basket og når han ikke ved, hvad han skal gøre, skyder han på basketballkurven derhjemme. Han er, grundet sit talent, rykket op til 1. seniorholdet, hvor han får mere udfordring. Han følger ikke meget med i skolen, og endnu mindre når han møder Cecilie. Han er omsorgsfuld over for sine nærmeste. Han mener at han basket på en eller anden måde afgør, hvordan det går Cecilie og hendes sygdom. Da han efter en suveræn kamp bliver set af talentspejdere og får chancen for at komme til USA og spille, melder han fra, da han ikke kan kapere det, efter Cecilies død. I stedet hjælper han sin ven Jack med at komme ud af steroider, ved at få ham med ud at rejse. Kort Resumé Jeppe går i 1.g og spiller basketball, og da han er et naturtalent, er han rykket op på 1. seniorholdet i klubben Odense Eagles, hvor der er mere udfordring. Han er til introfest på gymnasiet, da han ser Cecilie stå på scenen og fortælle en historie. Han forelsker sig i hende og de bliver kærester. Men hun er meget fraværende i skolen og han finder ud af, at hun har kræft. Dette får ikke Jeppe til at forlade hende, men han er der for hende lige til hun dør. Efter det dropper han drømmen om at tage til USA og hjælper til sidst sin bedste ven ud af sine problemer. Bedste sted i bogen. Side 163-165 Vurdering Den er vældig godt skrevet, har en god fortælling og nogle virkelige gode refleksioner. Grunden til, at jeg ikke har givet den 6 ud af 6 er, at den ikke fangede mig lige med det samme. Jeg overvejer dog stadig om den alligevel fortjener den sjette stjerne. Perspektivering Det virkelige liv:
Jeg kender nogle der er døde af kræft - bl.a. min farfars bror(Jens Krogh) og min mors fasters mand (Æske). De begge levede over 60 år, i modsætning til Cecilie som kun levede 17.
Andre tekster:
”Supernova” af Anders Johansen: Steens kærlighed bliver hjemsendt, men er dog i live. En af hans venner(Søren Snif) begår selvmord, hvor Cecilie døde mod hendes vilje. af Jesper Wung-Sung En - to - tre - NU Personer: Cecilie er Jeppes kæreste, som har fået konstateret kræft. Hun er fraværende og holder sig i starten væk fra Jeppe, da hun er bange for, at han forlader hende pga. sygdommen. Grundet sygdommen vil Cecilie nå at prøve så meget som muligt. Hun får bl.a. lavet en ulovlig tatovering i København. Den sidste oplevelse hun når, er at tage til Gran Canaria, hvor de hygger sig, indtil at sygdommen slår hårdt til. Hun kommer svagt hjem til Danmark, hvor hun lever sit sidste stykke tid i sengen. Desuden er hun 168 cm. Personer: Jack er Jeppes bedste ven, som sammen med Jeppe har en drøm om at tage ud at rejse sammen. De stoler hundrede procent på hinanden, og slår tit sten-saks-papir over telefonen om en øl. Han har store muskler, og mens Jeppe har travlt med at være der for Cecilie, ryger Jack ud i steroider. Jeppe møder ham - på et tidspunkt i Cecilies sidste tid - hvor Jack ikke kan kommes i kontakt med. Jeppe bliver derefter jaget væk af en af Jacks ”venner”. Personer: Smælle Smælle er en rigtig festabe. På side 8 linje 10 står der: ”Smælle minder om Casper Christensen, snakker lige så meget og har oven i købet samme slags briller. Hvis han fik foretræde for Dronningen, er jeg sikker på, at han bare ville gå direkte hen til hende og sige: Hva’ så, gi’r Deres Majestæt en smøg?”. Han bliver kæreste med en pige, hvis far er rig, og er den person, der hjælper Jeppe med turen til Gran Canaria. 5 ud af 6 Start!
|
V Udgivet i 2001 af Dansklærerforeningen