Loading presentation...

Present Remotely

Send the link below via email or IM

Copy

Present to your audience

Start remote presentation

• Invited audience members will follow you as you navigate and present
  • People invited to a presentation do not need a Prezi account
  • This link expires 10 minutes after you close the presentation
  • A maximum of 30 users can follow your presentation
  • Learn more about this feature in our knowledge base article

Do you really want to delete this prezi?

Neither you, nor the coeditors you shared it with will be able to recover it again.

DeleteCancel

landskab omkring

No description
by

SVSFqsjlX0 IOqVMAcEFe

on 25 April 2018

Comments (0)

Please log in to add your comment.

Report abuse

Transcript of landskab omkring

Tur til Døve Dortes Høj
Det var MEGA sjovt, vi lavede en hel del gode og inspirerende ting. Det var godt vejr, der var lidt skyer og lidt regn, men vi overlevede. Der var nogle af eleverne der fremlagde om en dame der blev kaldt Døve Dorte. Der var også nogle andre elever der lavede en leg vi skulle lege lidt efter. Da vi skulle hjem var jeg lidt træt, men nu er vi hjemme det var en dejlig tur i skoven.
Tur til Ørskov+Tolstrup+Eldrup
Vores cykeltur gik godt, vi cyklede klokken ti og kom hjem klokken tolv. Der var mange der var vildt spændte, men da vi kom forbi kirken var der nogen der så lidt trætte ud. Vi startede med at cykle ud til Ørskov hvor vi holdt pause ved Sofias hus og fik en pizzasnegl. Bagefter cyklede vi ud mod Frejas hus. På vejen over til Frejas hus kørte jeg ned i grøften og slog mig, det var sjovt. Da vi kom derover så jeg fire hoppende harer, vi måtte hoppe på trampolin. Bagefter kørte vi hjem. Vi cyklede 7 til 9 kilometer den dag.
Tur til E45 Sattrup mose og Elling

Vi cyklede klokken ti og kom hjem klokken et. Vi startede med at cykle ud til en mobilmast som lå lige ved siden af motorvejen, eller E45 som den hedder. Bagefter cyklede vi ud mod Sattrup mose, der var modvind, men det gik ned af bakke. Lige inden vi kom til den stejle bakke sagde Mads, at hvis man læner sig forover så er der mindre vindmodstand også kaldt aerodynamik. Da vi kom ned ad bakken var der kun hundrede meter til Sattrup mose. Så vi stillede vores cykler og gik hen til mosen. Henne ved mosen fandt jeg en kæmpe musling. Bagefter cyklede vi hen til Sattrup hvor vi holdt pause ved Friggas hus. Bagefter cyklede vi hen imod Elling der var en meget stejl bakke så jeg blev nødt til at trække hele vejen op. Da vi kom ud til Elling holdt vi en pause til. Til sidst kørte vi hjem.
Tur til Serridslev gård

Vi startede på skolen hvor Thomas viste os ruten og hvor vi skulle hen. Vi cyklede først ud til Serridslev hvor vi holdt pause på en grusparkeringsplads hvor vi lige spiste lidt mad og drak lidt vand. Bagefter cyklede vi ud mod Serridslevgård. Da vi kom derud blev vi mødt af en mega sød hund som hedder Horzy, så gik vi om i den kæmpestore have. Der var der en indhegning hvor der stod 4 store Skotske Højlandskvæg og en kalv som var hvid.
Bagefter cyklede vi hjem.

Tur til Danmarks fire højeste punkter
Vi startede på skolen hvor Thomas forklarede os om turen. Vi cyklede klokken halv ni og kom hjem klokken tyve i to. Jeg havde det lidt hårdt da vi cyklede op af den bakke som startede under motorvejen og sluttede oppe ved siden af en hvid kirke. Bakken var 600 meter lang og meget stejl. Ruten var 21 kilometer laaaang, jeg så 3 store traktorer og mange biler. Vi spiste madpakker i to shelters oppe på Møgelhøj, og det allerbedste var at min bedstemor var med.
Fakta om Danmarks højeste punkter
Danmarks højeste punkter er Ejer Bavnehøj, Yding Skovhøj og Møllehøj, de tre høje punkter ligger ved Ejer bjerge. Den højeste er Møllehøj efterfulgt af Yding Skovhøj og til sidst er det Ejer Bavnehøj. Ejer Bavnehøj er 42 centimeter lavere end Yding Skovhøj. På toppen af Ejer Bavnehøjs naturlige sted ligger et 12,5 meter højt tårn. Tårnet kalder man Ejer Bavnehøj tårnet. Fra toppen af tårnet kan man se de to andre høje punkter. På toppen af Yding Skovhøj ligger en bronzealderhøj som er to meter høj, så Yding Skovhøj er 172,54 meter høj, men i naturlig højde er den kun 170,77 meter høj . Møllehøj er 170,86 meter og i naturlig højde er den 170, 86 meter høj.
Natur
Natur er træer, søer, snoede åer og vandløb, buske og en masse andre ting. Da vi var nede ved Døve Dortes Høj som ligger nede i Hansted skov gik vi der ned, og jeg så et sødt egern. Hele skoven var dækket af hvide vinter gækker, som dufter godt.
Kultur
Kultur er meneskeskabte ting, Som musik kunst teater og litteratur.
S
L
U
T
Landskab omkring
Gedved

Med kultur og natur
Fakta
Døve Dorte hed i virkeligheden Dortea, og hun åbnede Hansted hospital.
E45 er 5190 km lang. I Danmark er den kun 357 km lang. E45 køre igenem 17 byer den starter i Italien og slutter i Norge.
Serridslevgård er en herregård som ligger lidt uden for Serridslev. Den blev skænket i 1424.